Gå til hovedindhold

2-Kløveren

For at skabe en god og tryg atmosfære forsøger vi altid at møde det enkelte barn, der hvor det er og udfordre barnet i dets nærmeste udviklingszone. Vi ser det som en stor værdi at samarbejde på kryds og tværs i hele huset.

  • Læs op

Indhold

    Vi er en landinstitution med udeliv, dyrehold og køkkenhave. Derfor har 2-Kløveren et af byens største udearealer, som dækker børnenes behov for leg og motoriske udfoldelser.

    2-Kløveren er normeret til 36 vuggestuebørn og 60 børnehavebørn. Vi er opdelt i stuer med ca. 20 børn på hver stue i børnehaven og 15 børn på hver stue i vuggestuen. Vores 24 medarbejdere er fordelt på børnehave, vuggestue og køkken.

    Sådan ser her ud

    I 2-Kløveren har vi mange forskelligartede læringsmiljøer, som tilgodeser vores børns udvikling, trivsel dannelse og læring. Fx. dyrehold, køkkenhave, skov med vandløb, naturværksted, stald med høloft, krat og huler, bålplads, shelter, sansehave, drivhus, kuperet terræn, gynger, rutsjebaner. Desuden er der god mulighed for at lege i vandpytter, grave i mudder og finde pinde. 

    I indretningen af vores hus forsøger vi at tilgodese børns frie leg, motorisk udfoldelse, sproglig stimulering og kreativ udfoldelse. Vi vægter at være sammen med børnene og lader ofte oprydningen komme i anden række.

      En dag i 2-Kløveren starter roligt ud med at modtage børn og vinke til forældre. Ved 9-tiden starter dagens aktiviteter som fx kan være: Fodring af dyr, grave i køkkenhaven, Fri for mobberi, musikforløb, tur i skoven, bygge motorikbane, skrælle grøntsager til køkkenet, bamseven-dag, fællesleg på marken, malerværksted eller fri leg. I vuggestuen vil der i løbet af formiddagen være børn, der skal puttes til deres første lur.

      Efter frokosten skal de yngste børn puttes og de ældre børn leger eller laver aktiviteter. 

      Om eftermiddagen leges der videre, ude såvel som inde, der spises eftermiddagsmad, stalden lukkes af og efterhånden som børnene bliver hentet, samles de resterende til lidt brød og frugt.  

      I 2-Kløveren holder vi forskellige traditioner i hævd. Vi slå katten af tønden til fastelavn, holder Sankt Hans-fest med forældre, afslutning for de ældste børn inden skolestart, høstfest, Lucia og julefest med forældre og solhverv.

      I 2-Kløveren serverer vi alsidig og årstidsbestemt mad. Vi vægter fra-jord-til-bord-princippet, vi har dyr og dyrker grøntager, hvilket giver børnene mulighed for at hjælpe med at hente krydderurter, løg og kål samt af og til trække gulerødder op af jorden. Hver dag breder der sig en duft af frisklavet mad og nybagt brød, som er med til at skabe den gode stemning i huset.

      Vi lægger vægt på æstetikken i måden maden præsenteres på både med hensyn til farver, synlighed og forskellig struktur. Vi vægter dialogen med både børn og forældre, om hvad vi indtager. Vi lægger madplanerne og billeder ud, så forældrene og børn kan tale om det derhjemme. 

      Vi udfordrer børnenes madmod både fra køkkenets side, i hvad der bliver serveret, men også i måden, hvorpå vi motiverer det enkelte barn til at prøvesmage nyt mad. 

      Vi stemmer om det

      Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

      Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

      Det er vigtigt for os, at I som forældre er en del af 2-Kløveren. Det er vores ønske at opbygge en kultur, der gør, at I bliver en naturlig del af vores hverdag. For at opnå bedst mulig udvikling og trivsel for barnet er det vigtigt med et godt forældresamarbejde. Det tager sin udgangspunkt i hverdagen når der afleveres og hentes, ved forældresamtaler, i forældrerådsarbejdet og ved sociale arrangementer.  For at delagtiggøre jer i barnets hverdag lægger vi billeder og nyhedsbreve ud. 

      Vi samarbejder med forældrerådet omkring husets pædagogik og praktiske tiltag. 

      Når I starter som forældre i 2-Kløveren er det vigtigt for os, at I bliver trygge ved at aflevere jeres barn. Vi har altid en opstartssamtale og I vil få mulighed for at være sammen med jeres barn i starten. Det er jer der kender barnet bedst og vi har derfor brug for jeres viden for at give jeres barn den bedst mulige start.

      Da alle børn er forskellige, vil et opstartsforløb også være det, hvilket vi aftaler sammen.

      Som forældre i 2-Kløveren forventer vi af jer, at I tager medansvar for institutionen og bakker op omkring vores værdier. Desuden forventer vi at I bruger Aula, som er vores fælles kommunikationsplatform, til at holde jer orienterede og til at melde såvel komme/gåtider som ferie ind. 

      Få indflydelse på hverdagen

      I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

      Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

      2-Kløveren er en landinstitution, hvis dagligdag tager udgangspunkt i natur, udeliv, dyr og fra jord til bord princippet. 

      Vi har opbygget pædagogiske læringsmiljøer der giver plads til mange forskellige former for lege, aktiviteter, læring og udvikling. Vi vægter legen højt, idet vi mener at legen har en værdi i sig selv og er en forudsætning for barnets udvikling og trivsel. Vi tilbyder aktiviteter, der kan støtte op om barnets sociale, personlige, kommunikative og motoriske udvikling og præsentere dem for nye muligheder. Vi vil gerne udfordre barnet til hele tiden at tage et skridt videre i dets udvikling.

      Vi har øje for børneperspektivet og det gode børnemiljø og arbejder bla med at følge børnenes initiativer og lave mindre overskuelige børnegrupper.

      Vi arbejder med børnenes relationer både til hinanden men også til den voksne. Vi mener det er vigtigt for barnets udvikling, at det har gode relationer hvor muligheden for venskaber opstår. Barnet skal føle sig tryg i relationen med den voksne, hvilket altid er personalets ansvar.

      Kommunikationen imellem børn og voksne i 2-Kløveren skal være anerkendende og ligeværdig. Det er vigtigt for barnets udvikling og trivsel, at det altid føler det trygt at henvende sig til en voksen. Barnet skal også opleve at det har retten til at blive hørt og derigennem få en spirende fornemmelse for demokrati og medborgerskab.

      Sidst opdateret: 28. juli 2024